Coastwatch op het strand![]() Gaat u het afvalonderzoek doen of biologische aanspoelsels inventariseren? U kunt dan gebruik maken van de Coastwatch app of de turflijsten downloaden en de verzamelde gegevens op school invoeren.
Enthousiast geworden? Meldt u dan nu nog aan en u kunt meteen aan de slag. Klik op de blauwe balken voor een overzicht van onze veldwerkopdrachten. Alle opdrachten zijn voorzien van een goede instructie voor de docent, want een goede veldwerkles (zeker die op het strand) begint met een goede voorbereiding. Wanneer u liever onder begeleiding met het veldwerk aan de slag gaat, dan zijn er verschillende veldwerkorganisaties verspreid over het land die u kunnen helpen. |
is het eb of vloed?
|
||
een experiment om actief eb en vloedbewegingen te ontdekken | ob vmbo/havo/vwo | ak, bio |
zandsculpturen
|
||
met behulp van zand en aanspoelsels strandverschijnselen uitbeelden, met opdrachtkaarten | ob vmbo/havo/vwo | ak, bio |
verandering in het tij
|
||
zelf een onderzoek bedenken en uitvoeren rondom het tij | ob vmbo/havo/vwo | ak, anw |
stilteopdracht
|
||
de zee en het strand ervaren, vlakbij de zee en dichtbij de duinen | alle niveaus | bio, ak |
sleepnetvissen
|
||
beschrijving onderzoeksmethode sleepnetvissen, turflijst en zoekblad | alle niveaus | bio |
hoe maak ik een sleepnet
|
||
beschrijving voor het zelf maken van een sleepnet | alle niveaus | techniek |
sleepnetvissen - indelen van organismen
|
||
de sleepnetvangsten ordenen in rijken, hoofdafdelingen en klassen, met werkblad | alle niveaus | bio |
presentaties biologie sleepnetvangsten
|
||
(groepjes) leerlingen vertellen over de biologie van een opgevist dier | alle niveaus | bio |
kenmerken van zeedieren
|
||
uitleg van kenmerken van verschillende zeedieren die gevangen zijn met daarna een vraag-, antwoord-, renspel | ob vmbo/havo/vwo | bio |
sleepnetvissen - een klein onderzoek
|
||
leerlingen bedenken samen een klein onderzoek met het sleepnet en voeren het uit | alle niveaus | bio |
voedselpiramide
|
||
een voedselpiramide tekenen waarin een of meer dieren uit de sleepnetvangsten voorkomen | ob vmbo/havo/vwo | bio |
voorbereiding inventarisatie aanspoelsels
|
||
werkbladen ter voorbereiding van de inventarisatie van biologische aanspoelsels op het strand: wat kunnen ze tegenkomen en hoe moeten ze de turflijsten gebruiken | alle niveaus | bio |
inventarisatie biologische aanspoelsels
|
||
beschrijving onderzoeksmethode biologische aanspoelsels, turflijst en zoekkaart | alle niveaus | bio |
schelpen zoeken
|
||
zoekopdracht, waarbij leerlingen leren wat schelpen zijn en verschillende soorten leren herkennen | alle niveaus | bio |
aanspoelsels - kleine onderzoeken
|
||
3 onderzoekjes van max een half uur: soorten schelpen - afmetingen schelpen - ouderdom kokkels | bb havo/vwo | bio |
een strandverhaal
|
||
vraag-, antwoord- en renspel over kenmerken en eigenschappen van zeeorganismen | ob vmbo/havo/vwo | bio |
indelen van organismen
|
||
verzamelen van biologische aanspoelsels en ze ordenen in rijken, hoofdafdelingen en klassen, met werkblad | alle niveaus | bio |
voorbereiding inventarisatie vuil jutten
|
||
werkbladen ter voorbereiding van de afvalinventarisatie op het strand: wat kunnen ze tegenkomen en hoe moeten ze de turflijsten gebruiken | alle niveaus | mij, ak |
opzetten van een onderzoek
|
||
bedenken van een onderzoeksvraag en opzetten van een onderzoeksplan voor een inventarisatie op het strand | bb havo/vwo| bio, mij, ak, anw |
inventarisatie vuil jutten
|
||
beschrijving onderzoeksmethode vuil jutten op het strand en de bijbehorende turflijsten | alle niveaus | mij, ak, anw |
jutkunst
|
||
met afval (spreek)woorden uitbeelden op het strand | ob vmbo/havo/vwo| ak, mij, anw |
vuil jutten zoekopdracht
|
||
Leerlingen gaan op zoek naar specifieke voorwerpen op het strand en leren zo gericht waarnemen | ob vmbo/havo/vwo | ak, mij, anw |
verschil in afval
|
||
per groep verzamelen leerlingen afval dat ze sorteren op afbreekbaarheid, herkomst, vies/schoon of gevaar voor dieren, ze presenteren hun resultaten | vmbo, ob havo/vwo | mij, ak, anw, bio |
verspreiding afval
|
||
zelf een onderzoeksvraag formuleren over herkomst of verspreiding van afval op het strand en het onderzoek uitvoeren | vmbo, ob havo/vwo | ak, mij, anw |
Wat vind je op het strand?
|
||
klassikaal inventariseren wat er op het strand kan liggen en op welke manieren je dat kan ordenen | alle niveaus | bio, ak, anw |